Cookies

Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt centrale24.nl gebruik van cookies. Door op "Ik ga akkoord" te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Home > Nieuws > Inspiratie alom tijdens het tweede Innovatie Café

Inspiratie alom tijdens het tweede Innovatie Café

Dinsdag 30 Oktober 2018

30 oktober was het zover. Het tweede Innovatie Café vond plaats in het Techniekhuys in Veldhoven. Ruim 80 enthousiaste collega's van de vijf samenwerkende zorgorganisaties kwamen samen om onder het genot van een hapje en een drankje te leren én te inspireren.

De middag werd afgetrapt door het inspirerende verhaal van Jorrit Ebben. Hij is de directeur en oprichter van Het Dorp, werkt als Business Developer bij Siza en is lid van de cliëntenraad van CZ. Door de diversiteit van zijn rollen binnen de diverse organisaties kon Jorrit bevlogen vertellen over innovaties binnen het zorglandschap. Niet alleen de successen werden benoemd, maar met name ook de mislukte trajecten. Want juist daar valt wat van te leren. Samenwerking is key, en de manier waarop je de samenwerking aanpakt en aangaat bepaalt hoe succesvol je bent. Daarnaast is de ervaring van Jorrit dat innovatie niet in techniek maar in de manier van werken zit iets dat de aanwezige heren van RSZK  en Centrale24 konden beamen met de informatie die zij deelden tijdens de innovatiemarkt.

 

Big Data Analyse 

Dat innovatie vaak alles behalve alleen techniek is, maar met name inspeelt op de creativiteit van de gebruiker wisten Maarten Ketelaars en John Minkjan van RSZK zorgprofessionals goed over te brengen. Met de presentatie over Big Data Analyse binnen de zorg leerden we,  dat het combineren van bestaande data (temperatuur, gewicht, bloeddruk, etc) met observaties van medewerkers in de toekomst kan zorgen voor een beter en efficiëntere inzet van zorg.  

 

Consumentenproducten

Paul Bergsma van Centrale24 liet zien dat door gewoon gebruik te maken van producten die voor de consumentenmarkt bedoeld zijn, zorgbehoevende mensen beter in staat zijn technieken te gebruiken die noodzakelijk zijn om zorgdiensten in te passen in het dagelijkse leven. Denk dan bijvoorbeeld aan een mobiele klaptelefoon met een alarmfunctie die gebruikt kan worden voor de dienst mobiele personenalarmering. Of een op het oog normaal telefoontoestel met extra functies en een alarmknop die het alarmeringskastje in de hal vervangt. Door samen te werken met leveranciers van deze producten kunnen diensten beter toegespitst worden op de behoefte van de zorgbehoevende.

 

Slaaprobot

Karen Hovens (ergotherapeut) van Archipel zorggroep liet zien dat ook zij consumentenproducten onderzoeken voor het gebruik binnen zorg(instellingen). De Somnox is een slaaprobot die  mensen helpt te kalmeren en de zintuigen prikkelt om lichaam en geest te ontspannen.  Als je de Somnox slaaprobot vasthoudt, synchroniseer je automatisch jouw ademhaling met die van de slaaprobot. Dit maakt het heel gemakkelijk om een meditatieve gemoedstoestand te bereiken die je snel laat wegdromen. Ook kan de slaaprobot diverse geluiden maken om het inslapen te bespoedigen. Uitermate geschikt ook voor mensen in de zorginstellingen dacht Karen. Op dit moment onderzoekt Karen of de Somnox een daadwerkelijke toevoeging kan zijn voor cliënten van Archipel. Benieuwd? Neem een kijkje op de website van Somnox: Wat is de Somnox slaaprobot

 

CRDL

Dat communicatie niet alleen key is voor succes binnen organisaties, maar ook in het werken met de cliënten werd nog eens extra duidelijk bij de presentatie van Archipel zorggroep. Jessie Zeidler daagde ons uit om contact te maken met CRDL. De CRDL (cradle) is een interactief zorginstrument dat aanraking tussen mensen vertaalt in geluid. Dit maakt nieuw contact mogelijk voor mensen die moeite hebben met communicatie en sociale interactie - zoals mensen die lijden aan dementie, autisme of een verstandelijke beperking én hun omgeving. In deze link zie je hoe de CRDL werkt: Hoe werkt de CRDL

Wonen

Ron van Wees van de Archipel zorggroep vertelde over slimme toepassingen in gebouwen, waardoor de zorg beter kan inspelen op de wensen / noden van de dementerende bewoner. Een systeem dat zo is ingericht dat het gebouw kleinschalig wonen ouderen in Oerle niet meer bemenst hoeft te worden met zorgmedewerkers in de nacht. De opvolging van nacht alarmen wordt door een andere  organisatie opgevangen, slim samenwerken dus.  

 

NCare

Ook Vitalis woonzorg groep zoekt de samenwerking op, maar dan intern door de samenwerking te vereenvoudigen. Dat doen zij door middel van NCare. NCare maakt medicatieveiligheid beter beheersbaar en maakt de toediening van medicatie door medewerkers binnen de zorgorganisatie inzichtelijk. Voorschrijven, toedienregistratie, de dubbele controle en bestellen, alles in één digitaal systeem. Op die manier zijn voor iedereen die toegang moet hebben tot deze gegevens alle medicatiegegevens up to date. Ook worden updates voor medicatietoediening gegenereerd en is er een mogelijkheid tot dubbele medicatie controle.  

 

Sam & Co

Dat samenwerken en communicatie op de werkvloer belangrijk is weten we allemaal. Ook voor cliënten is communicatie essentieel. Maar hoe bereiken ouders hun kind met autisme. Of hoe kan een zoon tijdens het bezoek bij zijn dementerende vader contact maken. Gladys Jongen van Lunet zorg liet ons kennis maken met het spel Sam & Co. Het spel is door Dabaroah Pullens i.s.m. met Lunet zorg ontwikkeld als afstudeeropdracht aan de Tu/E. Het spel is bedoeld om de drempel van sociale interactie voor kinderen met autisme te verlagen en een positieve associatie op te wekken met sociale interactie. Tijdens de verschillende onderzoeksronden blijkt ook dat kinderen zowel mentaal als fysiek dichter bij elkaar komen bij het spelen van het spel. Door de wijze waarop het spel is opgezet en de verschillende moeilijkheidsgraden is het spel ook uitermate geschikt voor dementerenden en het contact met hun naasten. Het spel is helaas (nog) niet in productie, ontzettend jammer, maar wellicht dat daar in de toekomst wel verandering in gaat komen. Interesse in het spel? Neem gerust contact op met Gladys.

Het tweede innovatiecafé mag met de grote opkomst en de interesse voor de aanwezige innovaties wederom een groot succes genoemd worden. Wil jij er de volgende keer ook bij zijn? Noteer dan donderdag 24 januari alvast in je agenda, aanmelden kan via deze button! Ben je zelf innovatief bezig of wil je meer weten over een van de innovaties die tijdens het café gepresenteerd zijn, of heb je een andere vraag? Neem dan contact op Joan Vermeulen of Linda de Wildt.

Archief
Stel een vraag Bel 088 552 0100
Mail uw vraag Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op. Download meer informatie Klik hier